Opracowywanie przepisów kancelaryjno-archiwalnych

notatki

W ramach naszych usług zajmujemy się opracowywaniem przepisów kancelaryjno-archiwalnych oraz jednolitych rzeczowych wykazów akt. Tworzymy instrukcje kancelaryjne, które w szczegółowy sposób określają zasady oraz tryb wykonywania czynności kancelaryjnych w danej jednostce oraz instrukcje archiwalne, które organizują działanie archiwum zakładowego lub składnicy akt.

 

Co zawiera instrukcja kancelaryjna?

Instrukcja kancelaryjna pozwala na usprawnienie obiegu dokumentów i ujednolicenie zasad pracy z dokumentacją. Zawiera m.in.:

  • zasady obiegu dokumentów,
  • czynności w zakresie przyjmowania i wysyłania pism,
  • tryb rejestracji i znakowania pism,
  • tryb przesyłania i doręczania pism wewnątrz przedsiębiorstwa/instytucji,
  • tryb przeglądania i przydzielania pism do załatwienia,
  • zasady podpisywania pism,
  • formy załatwiania spraw,
  • zasady przechowywania akt bieżących,
  • zasady sporządzania odpisów i uwierzytelnionych kopii,
  • zasady przekazywania akt do archiwum lub składnicy akt.

 

Kto powinien stosować instrukcję kancelaryjną?

Obowiązek posiadania i stosowania instrukcji kancelaryjnej spoczywa na wszystkich organach państwowych, państwowych jednostek organizacyjnych, organach jednostek samorządu terytorialnego i samorządowych jednostkach organizacyjnych, które wytwarzają materiały archiwalne. Co ważne, prywatne przedsiębiorstwa nie mają obowiązku stosowania instrukcji kancelaryjnej, jednak mogą ją stworzyć na potrzeby własnej działalności.